امروز دوشنبه  27 خرداد 1398
تعداد بازدید : 1788 - تاریخ خبر : 1397/05/06 - 09:06
صدای مردم با سیمای «در شهر»

سعید کمانی تهیه‌کننده برنامه «در شهر» است که به‌صورت روزانه دوبار از شبکه پنج سیما پخش می‌شود. این برنامه قدمتی چند دهه‌ای دارد و بعضی از سریال‌های تلویزیون مثل «داستان یک شهر» نیز با الهام از این برنامه ساخته شدند. «در شهر» ابتدا حوادث را پوشش می‌داد، اما به مرور زمان مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را هم در برنامه خود گنجاند. این برنامه می‌تواند صدایی برای مردمی باشد که خواسته های شان ناخودآگاه به دست فراموشی سپرده شده است. بر اساس صحبتی که با کمانی داشتیم، 80 درصد مشکلات مردمی که با «در شهر» تماس می‌گیرند، حل می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ «سعید کمانی» تهیه کننده برنامه «در شهر» میهمان این هفته «سیما گپ» بوده و به ارائه توضیحاتی در خصوص آن پرداخته است؛ که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.


*** با توجه به رخداد محوری، برنامه «در شهر» چه تفاوتی از لحاظ ساختار با برنامه‌هایی از این دست دارد؟

«برنامه در شهر» مثل درخت تنومندی است که به ما رسیده و به قدری زیرساخت خوبی داشته که هر چیزی روی آن قرار دهید، توان شکل دهی به آن را دارد و مخاطب را همراه خود می‌کند. نگاه «در شهر» مردمی محور است. چندین دهه از عمر برنامه می‌گذرد و با اینکه در مقطعی این برنامه را نداشتیم، بعد از بازگشت، مردم خیلی زود دوباره با آن انس گرفتند. به‌دلیل اینکه کنار «در شهر» برنامه «در استان» را داریم، مشکلات مردمی را در استان‌ها نیز در اولویت قرار دادیم.


*** بازخورد برنامه چطور بود و چقدر توانستید به حل مشکلات مردم کمک کنید؟

روزهای اول شاید روزی یک پیامک داشتیم، اما الآن هزاران پیامک و درخواست داریم که می‌خواهند برویم و مشکلات مردم را بررسی کنیم. جالب اینجاست که به‌صورت اثباتی پیش می‌رویم و قصد تخریب نداریم و مسئولان پاسخگو هستند. گاهی بعضی از خواسته‌ها در توان شهرداری نیست، اما ما موضوع را بررسی می‌کنیم که یک نهاد بالاتر یا یک ارگان مسئول می‌آیند و با کمک آنها مشکلات حل می‌شود. بیش از 80 درصد گزارش‌هایی که مشکلات مردم را مطرح کردیم، حل شده و این افتخاری برای برنامه‌سازی در تلویزیون است. به‌عنوان مثال، ممکن است در محله‌هایی مشکلات آب، برق یا اذیت و آزار اراذل و اوباش وجود داشته باشد، اما نهادهای شهری مثل نیروی انتظامی و شهرداری خیلی به ما کمک کردند. ما به‌صورت 24 ساعته آنها را نقد می‌کنیم، اما خیلی خوب است که مسئولان پاسخگو هستند و در میانه کار مشکل را حل می‌کنند. گاهی بعد از رفع مشکل تماس می‌گیرند و می‌خواهند گزارشی در این رابطه تهیه کنیم.

 

*** آیا به اهدافی که در ابتدای کارتان قصد داشتید برسید و برنامه را از گزارشی به مستند تبدیل کنید، رسیدید؟ هدف‌ها یا تغییرات آینده شما چیست؟

یکی از مشکلات بزرگی که نمی‌توانیم برنامه را از گزارشی به مستند تبدیل کنیم، کمبود لوازم و تجهیزات است؛ چرا که این هدف احتیاج به دو دوربین دارد. الان با توجه به شرایط اقتصادی و مالی این امکان فراهم نشده است، اما تمام تلاش خود را کردیم. اگر برنامه‌های قبلی خودمان را با امروز مقایسه کنند می‌توانند امتیاز بدهند که هر ماه به کیفیت برنامه اضافه شده است. بنابراین، اتفاقی که می‌خواستم نیفتاده، اما مخاطب ما بیشتر از حد انتظارم بود و فکر نمی‌کردم تا این اندازه در مرکز توجه مردم باشیم. اگر به برنامه‌های گزارشی برآورد بهتری از بودجه اختصاص دهند، کارکردشان افزایش پیدا می‌کند، چون خیلی اقتصادی است و در عین ناباوری می‌توانیم مخاطب زیادی را برای تلویزیون جذب کنیم. به تازگی شبکه تجهیزات خاصی خریداری و در اختیار ما قرار داده تا حوادث خاص را به‌صورت زنده روی آنتن داشته باشیم. احتمال اینکه بعضی روزها یک حادثه یا اتفاق یا مراسم به‌صورت زنده در قالب «درشهر» پخش شود، زیاد است. وقتی جمهوری اسلامی این اتفاقات را پوشش دهد، دیگر شاهد پخش آن در رسانه‌های معاند نیستیم.

 

*** آیا برای هر حادثه یا رویدادی یک فرد متخصص دارید یا یک تیم هستید که اتفاقات مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را پوشش می‌دهید؟

برنامه «درشهر» گزارشی است و چیزی که شما به آن اشاره می‌کنید شبیه «تهران 20» است. معمولاً در «تهران 20» کارشناسان خبره‌ای برای هر موضوعی حضور داشت. زمان اندک و نوع برنامه به ما اجازه نمی‌دهد که در هر زمینه یک کارشناس داشته باشیم. مهمترین کارشناسان ما مدیر گروه یا شبکه هستند که اگر خدای نکرده مسیر اشتباهی برویم، راهنمایی می‌کنند که یا مسیر را تغییر بدهیم یا اصلاح کنیم. تا الآن برنامه «در شهر» به سمتی پیش رفته که روند خوبی داشته و مردم آن را می‌بینند. برنامه ما در طول روز دوبار حدود 14 دقیقه پخش می‌شود، اما قبلاً در شش باکس داشتیم و هنوز مردم می‌بینند و نشان می‌دهد تلویزیون هنوز مخاطب خود را دارد.

 

*** گاهی سراغ حوادث شهری می‌روید، اما گاهی جنبه رپرتاژ پیدا می‌کند. آیا این برنامه‌ها به کیفیت آن لطمه نمی‌زند؟

بعضی اوقات لازم است که بیان شود؛ یعنی یک سری نشست‌هایی هست که جذابیتی برای مخاطب عام ندارد، اما برای این برنامه لازم است که چنین فضایی داشته باشد و مجبوریم موضوعات شهری را در سطح استانی پوشش دهیم. این اتفاقات در شهر می‌افتد و گاهی یک استاد ادبیات برجسته از دنیا می‌رود و نمی‌شود به راحتی از کنار آن گذشت. برکت برنامه «درشهر» این است که به آن اجازه دهند به طور ماهانه یک برنامه درباره شهدا داشته باشد. این باعث می‌شود که برنامه ما برکت بگیرد و به نظرم این نوع برنامه‌ها نیز لازم است. مخاطب عام همیشه دوست دارد موضوعات چالشی و مشکلات چالشی را ببیند، اما از هر 10 برنامه یک یا دوتا چنین مسیری دارند.

 

*** مردم تهران عادت دارند وقتی ریتم موسیقی «درشهر» را می‌شنوند یاد حوادث می‌افتند، هیجان پرداخت به حوادث چقدر در جذب بیننده شهری تأثیر دارد؟

خیلی تأثیر داشته، اما نسبت به روزهای اولی که این برنامه با حوادث شروع شد، متفاوت شده است. مردم بیشتر دوست دارند به مشکلات توجه شود، نه تصادف. روحیه مردم در حال حاضر به نحوی است که دیدن صحنه‌های تصادف برایشان جالب نیست و شاید این در برنامه‌های اول بود. در شهر تهران تصادفات منجر به فوت خیلی کمتر شده است و قابل مقایسه با روزهای اول حضور «در شهر» نیست.

 

*** بعضی ویدئوهای جالب برنامه «در شهر»، در فضای مجازی پخش شده‌اند، آیا بهتر نیست خودتان این مجموعه‌های جالب را در این فضا پخش کنید یا صفحه‌ای برای آن در نظر بگیرید؟

اگر اجازه دهند، حتماً این کار را انجام می‌دهیم و به‌صورت ماهانه چند کلیپ یک و دو دقیقه‌ای پخش می‌کنیم، اما در حال حاضر اجازه فعالیت در فضای مجازی نداریم.

 

*** برنامه «در استان» را رقیب خودتان می‌دانید و اصلاً برنامه شما رقیب هم دارد؟

بین برنامه‌های گزارشی فکر می‌کنم «در استان» رده دوم را دارد، چون شامل موضوعاتی می‌شود که در شهرهای اطراف تهران با جمعیت انبوه میلیونی روبه رو هستیم. به‌دلیل اینکه تعداد برنامه «در استان» یک برنامه در روز است، نمی‌توانیم به تعداد انبوه درخواست‌های مردم پاسخ دهیم و مجبوریم گزینشی انتخاب کنیم.

اگر باکس‌های برنامه بیشتر بود، شاید «در استان» نیز رده «در شهر» را می‌گرفت. «در استان» الآن خیلی موفق است و روزهای اول مسئولان استانی می‌گفتند که باید «در شهر» باشد، اما الان منتظرند که «در استان» بیاید و گزارش بگیرد.

انتهای پیام/ن

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
 

گسترش فرهنگ و مولفه های سلامت و کمک به دستگاه های ذیربط برای ارتقای سطح سلامت در جامعه ایرانی اسلامی از جمله ماموریت های این شبکه تلویزیونی یاد شده است.

با فرارسیدن فصل تابستان و محوریت موضوعات اوقات فراغت مخاطبان رسانه ملی به ویژه جوانان، نوجوانان و کودکان و با توجه به اهمیت جدی برنامه ریزی جامع شبکه های مختلف تلویزیون برای غنای برنامه سازی در این ایام، معاون سیما، طی احکامی جداگانه، اعضای طرح جامع تابستانی سیما را منصوب کرد.

با پایان ماه مبارک رمضان و مجموعه های مناسبتی این ماه، شبکه های سیما جایگزین های خود را معرفی کردند.

پوشش رقابت بلند قامتان ایران در مسابقات لیگ ملت های والیبال، حاصل کار تیمی ٤٠٠ نفر در استودیوهای تهران، ارومیه و اردبیل است که در قالب ویژه برنامه «والیبال 2019» روی آنتن خواهد رفت.

مجموعه مستند «حکایت دل» به تهیه کنندگی علیرضا حسینی و کارگردانی بیژن شکرریز، در قالب ۲۰ قسمت مستند از زندگینامه، پرتره علمی و حرفه ای اساتید فاخر و مشاهیر معاصر کشور، سه شنبه ها ساعت 23 بر روی آنتن شبکه یک سیما خواهد رفت.

با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در پایان هفته از تخیلات طراوت در «در جستجوی قطعه گمشده» تا پیدا کردن انگیزه قتا برادر علی خان در «تیغ آفتاب» همراه باشید.

مرکز تحقیقات سازمان صدا وسیما درتازه ترین نظرسنجی خود درخصوص برنامه‌های تلویزیونی ماه مبارک رمضان اعلام کرد : 84 درصد مردم درسراسر کشور بیننده برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران اعم از سریال ها، فیلم های سینمایی، مسابقه، مستند، سخنرانی، گفتگو، ورزش و اخبار بوده و حدود 69 درصد هم حداقل پای یکی از برنامه‌های ویژه ماه مبارک رمضان و سریال های این ماه نشسته اند.

روزنامه تصویری «یه روز تازه» به تهیه کنندگی امیرحسین خرمشاهی ، 6:30 صبحِ شنبه تا چهارشنبه هر هفته بر روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود تا دوربینش روایت گر قصه های شیرین مردمانی باشد که همت شان در هر گوشه از این مرز و بوم برای ساختن ایرانی آباد، بلند است .

مستند «تلاش مومنانه» که روایتی از سبک زندگی شهید حاج شیخ محمد خرسند، امام جمعه کازرون است، به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود.

هدف این برنامه ترویج فرهنگ ازدواج آسان و محبت بین زوجین بوده و برنامه «دعوت» برای برگزاری مراسم عروسی جمعی، هیچ گونه کمک نقدی جمع آوری نکرده است.

پویش ختم جمعی صلوات که از نیمه ماه مبارک رمضان به ابتکار شبکه قرآن و معارف سیما انجام شد، با مشارکت مسلمانان 68 کشور دنیا همراه بود.

«ویدئو چک» محصول گروه برنامه های تولیدی شبکه ورزش سیما به تهیه کنندگی و کارگردانی مجتبی آذری با نگاه طنز، موضوعات روز ورزش کشور و جهان را نقد و بررسی می کند و هر پنجشنبه ساعت 22:30 با اجرای عبداله روا روانه آنتن می شود.

بخش جدید «میز ادبیات فارسی»، دغدغه زبان مادرى و فرهنگ ایرانى را مطرح می کند و به نقد و واکاوى مشکلاتی که برای زبان و ادبیات فارسی ایجاد شده می پردازد.

تهیه کننده «عصر جدید» گفت: در عصر همدلی تاکنون یک محموله جدید و ایرانی اهدایی به 500 خانواده لرستانی شهرستان پلدختر تحویل داده ایم و درصددیم زندگی خانواده های سیل زده را نو کنیم.

حمیدرضا عطارد (کارگردان و تهیه کننده)، حامد مدرس(مجری) ، احسان مهدی، امیر سهیلی، محمد حاج بابایی (بازیگر)، حسن محسنی(نویسنده)، زهره سادات فاطمی(سردبیر بخش مهمان و ناظر محتوایی) در کنار محمد حسین بخشی‌زاده و احمداولیایی سردبیران برنامه سحرگاهی «سرسفره خدا» با حضور در اداره کل روابط عمومی پاسخگوی سوالات مخاطبان خصوصا کودکان و نوجوانان که مخاطبان اصلی این برنامه بودند شدند. 

 

معاون سیمای رسانه ملی گفت: در حال حاضر 60 سریال در ایستگاه های مختلف تولید داریم که این میزان نسبت به سال 95 هشت  برابر رشد نشان می دهد.

تهیه کننده سریال «برادر جان» گفت: با وجود زمان کمی که داشتیم اثری ساخته شد که مردم با آن ارتباط برقرار کردند.

برنامه «کاف گاف» به تهیه کنندگی و کارگردانی آرمین قاسمی برای پخش از این شبکه در مرحله تولید قرار دارد.

جشنوارۀ سینمایی‌های شبکه نهال هرروز ساعت 14 میهمان خانواده‌های ایرانی خواهد بود.

مجموعه نمایشی «گاندو»  به کارگردانی جواد افشار و تهیه کنندگی مجتبی امینی، در ژانر جاسوسی ـ امنیتی تهیه شده است و ماجراهای حیرت انگیز و تکان دهنده ای را روایت می کند.

فصل هفتم مستند مسابقه پرمخاطب «خانه ما» که این بار در شهر ادب و فرهنگ ایران تولید شده است، از پنجشنبه 30 خرداد روی آنتن شبکه نسیم می رود.

برنامه «آئینه خانه» با حضور حجت الاسلام شهاب مرادی از شنبه تا چهارشنبه (25 تا 29 خرداد) ساعت 10:30 به صورت زنده از شبکه دو سیما روانه آنتن خواهد شد.

روزنامه تصویری «یه روز تازه» به تهیه کنندگی امیرحسین خرمشاهی ، 6:30 صبحِ شنبه تا چهارشنبه هر هفته بر روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود تا دوربینش روایت گر قصه های شیرین مردمانی باشد که همت شان در هر گوشه از این مرز و بوم برای ساختن ایرانی آباد، بلند است .

مجموعه «دل‌دار»، ملودرامی اجتماعی و دغدغه‎مدار برای جوانان بود که امسال به‌عنوان سریال رمضانی به روی آنتن شبکه دو سیما رفت.

جمعی از بازیگران و عوامل سریال «دل دار» امروز در امور مخاطبان اداره کل روابط عمومی سازمان صداوسیما پاسخگوی تماس‌های تلفنی می‌شوند.

 

مستند «کهن ترین سرزمین» امروز استان فارس ، شهر شیراز و آثار باستانی این منطقه را به تصویر می کشد.

برنامه «حرف حساب» فردا میزبان  3 کارآفرین در زمینه های مختلف است.

برنامه «به خانه بر می گردیم» امروز (یکشنبه 26 خردادماه) با بخش های پزشکی، هنری، فضای مجازی با مخاطبان خود همراه می شود.

شبکه چهار سیما برنامه جدید «خیلی دور خیلی نزدیک» را در ایام تابستان به صورت هفتگی روی آنتن می برد.

دیدارهای جذاب مسابقات فوتبال کوپا آمه ریکا 2019 مستقیم از شبکه ورزش سیما پخش می شود.

تله فیلم «خان هشتم» به کارگردانی اصغر هاشمی و تهیه کنندگی بهروز مفید امشب ( یکشنبه 26 خرداد ماه) ساعت 21 از شبکه پنج سیما پخش می شود.

فدراسیون جهانی والیبال برای چندمین سال پیاپی، برای کیفیت پوشش بازی های لیگ والیبال ملت های 2019 از صداوسیما قدردانی کرد.

مجموعه مستند "موشن گرافیک" با موضوع احکام شرعی از شبکه یک پخش می شود.

در جلسه ای با حضور سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما، طرح و برنامه و ارزیابی سیما و معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم، بر رسانه ای شدن فعالیت های تبلیغی طلاب توسط رسانه ملی تاکید شد.

سریال خارجی «باج» ( فصل دوم ) برای شبکه پنج سیما در مرحله صدا گذاری و دوبله قرار گرفت و به زودی از این شبکه پخش می شود.

رییس مرکز صدور پروانه های پلیس ناجا از ساماندهی صدور مجوزهای کسب و کار در شبکه یک می گوید.

برنامه «سیمای خانواده» امروز میزبان دکتر"ژینوس آروند" ، روانشناس، است که درباره دروغگویی کودکان صحبت می کند.

مهرداد تنها گفت:یقه هفتی ها افرادی هستند که تحول را از خودشان شروع کردند و تلاش می کنند نقش اجتماعی خود را به درستی ایفا کنند.

مجموعه تلویزیونی «دودکش» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه کنندگی زینب تقوایی از امروز از شبکه یک سیما بازپخش می شود.

برنامه «شتاب» با موضوع کسب و کارهای نوپا و به منظور جلب سرمایه ، مشتری و جذب ایده های خلاقانه تولیدی از شبکه یک پخش می شود.

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد